Przydatne serwisy w podróży na Islandię

Podróż na Islandię była dla nas spełnieniem marzeń. Fakt, że jechaliśmy zimą w ogóle nam nie przeszkadzał. Czemu? Nie wyobrażaliśmy sobie, że islandzka zima, może tak bardzo różnić się o tej znanej nam sprzed lat. Jak się okazało, nasze wyobrażenie zimy było zupełnie inne niż to, co zastaliśmy będąc już na wyspie. Dobrze, że wzięliśmy na poważnie wszystkie wskazówki na różnych facebookowych grupach. Okazało się bowiem, że nasz plan objechania całej Islandii mógł się nie udać. Większość dróg została zamknięta, a my dosłownie wnosiliśmy modły, żeby jednak nam się powiodło.

Mapy ze stanem drogi

Bez względu na to, kiedy wybieracie się na Islandię warto przejrzeć kilka serwisów. Pierwszy z nich: safetravel.is jest prawdziwą kopalną wiedzy! Znajdziecie tu nie tylko teksty dotyczące płatnych wycieczek, ale przede wszystkim sprawdzicie stan dróg na dany dzień lub dowiecie się, w której części wyspy panuje sztorm. Wystarczy przeklikać się przez ścieżkę:

Menu –> Condition –> Road Conditions

BTW, wszystkie aktualne zagrożenia znajdują się pod przyciskiem ALERT. Jeśli chodzi o mapkę to naszym zdaniem jest przejrzysta, więc nie ma co tłumaczyć. Polecamy jednak spróbować w nią kliknąć. Zostaniemy przeniesieni na trochę inną mapę, która wskazuje kierunek wiatrów na wyspie oraz daje możliwość realnego sprawdzenia stanu dróg. Wystarczy kliknąć na ikonę aparatu w jakimś odcinku trasy. Po chwili pojawią się fotografie, które robione są w okolicach godziny 6-8 rano.

Jeśli chcecie jeszcze bardziej upewnić się co do stanu dróg, to polecamy zajrzeć na stronę: www.road.is. Wchodząc w zakładkę Web Cameras będziecie mogli to zrobić. Zdjęcia naszym zdaniem są zdecydowanie lepszej jakości niż na serwisie wcześniej przez nas opisywanym. Trudnością może być początkowo podział zdjęć, które przypisane są do konkretnej lokalizacji. Ta nie jest wskazana na mapie. Uwierzcie jednak (sami tak mieliśmy!), po dniu lub dwóch wszystko spokojnie ogarniecie 🙂

Serwis ten polecamy nie tylko dlatego, że był pomocny dla nas samych. Jest to strona, którą rekomenduje się każdemu turyście przyjeżdżającemu na wyspę. Zatem, portal ten powinien znać każdy, kto wybiera się na Islandię.

Dla turystów i nieturystów

Inne strony, które mogą okazać się przydatne to: www.inspiredbyiceland.com oraz www.iceland.is, które są oficjalnymi serwisami turystycznymi dotyczącymi Islandii. Oprócz wskazówek dotyczących tego, z jaką prędkością poruszać się po wyspie (mandat za przekroczenie prędkości może wynieść nawet 3500 złotych!) i jak ubrać się w podroż (niby banał, ale widzieliśmy zimą ludzi chodzących po śniegu do kostek w trampkach i spodniach typu alladynki) znajdziecie również informacje o eventach w stolicy czy innych regionach kraju.

Kiedy wpadamy do stolicy

Jeśli wybieracie się na kilka dni do Reykjaviku przydatny może okazać się serwis: visitreykjavik.is. Tutaj dowiecie się o różnych zniżkach, atrakcjach w stolicy, eventach organizowanych w mieście lub po prostu, dokąd się udać, żeby dobrze zjeść. Pamiętajcie jednak, że ceny w restauracjach są (według nas) kosmiczne, więc zanim zdecydujecie się zamówić danie, sprawdźcie ile może ono kosztować.

Hostele i nie tylko na Islandii

Dla turystów powstał serwis: www.hostel.is, dzięki któremu możemy znaleźć różne propozycje hosteli na terenie całej Islandii. My jak wiecie (a jeśli nie to zapraszamy do zapoznania się z artykułem „2000 km przez Islandię – podróż Mini Camper Vanem„) spaliśmy w naszym wypożyczonym samochodzie, ale jeśli wolicie inaczej odkrywać wyspę to polecamy zapoznać się z tą stroną.

W przypadku szukania kempingów przydała nam się najbardziej strona: pl.camping.info/islandia/kempingi. W szczególności polecamy kemping w Hofn! Piękny widok (choć jest wietrznie), a do tego sama miejscówka jest doskonale wyposażona, więc nawet zimą jest się gdzie ogrzać.

Drobna wskazówka. Większość kempingów jest otwarta nawet poza sezonem. Choć nikogo w Hofn nie zastaliśmy to mogliśmy skorzystać z czajnika z wodą, prysznica czy jadalni. Okazuje się, że mieszkańcy Islandii często pozostawiają puste kempingi właśnie dla turystów, którzy decydują się przyjechać zimą. Warunki są wtedy niesprzyjające, więc nawet dla nas była to prawdziwa ciepła przystań. Tutaj kolejna wskazówka. Wiemy, że wszędzie znajdują się informacje dotyczące tego, że na Islandię nie trzeba zabierać pieniędzy – w końcu można płacić kartą. W przypadku skorzystania z toalety czy właśnie z prysznica przydadzą się jakieś korony islandzkie.

W trakcie naszej podróży korzystaliśmy właśnie z tych stron, więc z czystym sumieniem możemy je polecić. Zatem, korzystajcie i bawcie się dobrze na Islandii! 🙂