Jak zorganizować wyjazd z Kijowa do Czarnobyla

Jak zorganizować wyjazd z Kijowa do Czarnobyla?

Kiedy kupiliśmy bilety do Kijowa wiedzieliśmy od razu, że to jest jedyna szansa na to, żeby pojechać do Czarnobyla. To właśnie tam zawsze chciał pojechać Adam, więc po zakupie biletów celem „number one” nie była sama stolica Ukrainy, a właśnie strefa czarnobylska.

Jak większość osób, które decydują się na wyjazd w to miejsce, przejrzeliśmy czeluście Internetu, aby znaleźć sposoby na to by (najlepiej za darmo!) wejść do strefy. I wbrew powszechnemu stwierdzeniu, że się nie da „za darmoszkę” odpowiemy: da się! Trzeba być tylko ukraińskim deputowanym 😉

Druga opcja to możliwość wejścia nielegalnego, ale taka forma jest dość ryzykowna. Głównie z dwóch względów:

1. Na terenie strefy są miejsca mniej lub bardziej napromieniowane. Najlepiej trzymać się głównych dróg, na których jest najbezpieczniej, ale z drugiej strony istnieje spore ryzyko, że szybko zostaniemy zauważeni przez służby, co wiązać się będzie z wizytą na policyjnym komisariacie. Jeśli jednak nie chcemy być schwytani na prostej drodze to zostają nam lasy, a te w większości nadal przekraczają dopuszczalną dawkę promieniowania. Przypomnimy tylko, że aktualnie dawka na licznikach Gajgera wynosi 0,5, a w strefowych lasach dawka promieniowana zaczyna się od 100 i idzie wyżej. Zatem jest to dość niebezpieczna opcja odkrywania Czarnobyla.

2. Kara za nielegalne wkroczenie do strefy to kosz około 100 dolarów, według naszych ukraińskich źródeł (mniej więcej tyle kosztuje wycieczka). Do tego doliczyć należy czas, który spędzimy na komisariacie, nakazy, zakazy prawne, które zostaną na nas nałożone, rozprawa sądowa ect. My stwierdziliśmy, że to nie jest gra warta świeczki, szczególnie jeśli wybieramy się na city break do Kijowa. Za dużo nerwów, za wiele niewiadomych, za mało alternatyw, za mało czasu – zmuszeni byliśmy wybrać inne rozwiązanie.

Jak samodzielnie zorganizować wyjazd do Czarnobyla

Najbezpieczniejszą formą wejścia do strefy czarnobylskiej jest wycieczka zorganizowana, która do tanich nie należy, ale o tym opowiemy nieco dalej. Mieliśmy ogromny wewnętrzny żal do siebie samych, że musimy się na taką formę decydować, ale nie było innego wyboru. Musieliśmy pogodzić się z myślą o obecności osób trzecich, „smyczny” nałożonej przez przewodnika oraz sztywnym harmonogramie zwiedzania. Czy było aż tak strasznie? Nie! 😊

Wycieczka do Czarnobyla

Z jakiego biura skorzystać?

Szukaliśmy sami, zaangażowaliśmy znajomych z Ukrainy, którzy pomagali nam szukać informacji na temat biur organizujących wycieczki do Czarnobyla. Przeszukaliśmy Internet, porównywaliśmy informacje, a teraz możemy przedstawić krótkie podsumowanie tych działań.

Kiedy zaczniecie szukać wycieczek zorganizowanych z Kijowa do Czarnobyla spotkacie się wielokrotnie z rozdzieleniem ceny na osoby pochodzące z Ukrainy oraz cudzoziemców. Jak możecie się domyślić ci drudzy płacą dużo więcej.

Generalnie turystyka do Czarnobyla to świetny interes, a firmy organizujące wycieczki nie cierpią na brak zainteresowania. My wstępnie zainteresowaliśmy się trzema firmami, które miały dobre oceny lub które przemawiały do nas pod kątem ceny, bo tak… w naszym odczuciu wyjazd do samej strefy czarnobylskiej do tanich nie należy.

Strony w wycieczkami, które rozważaliśmy:

1. https://gamma-travel.com
  2. https://chernobyltime.com
  3. https://chernobyladventure.com

Wszystkie firmy wymienione przez nas mają dobre oceny, są sprawdzone przez inne osoby. My jednak zdecydowaliśmy się skorzystać z Chernobyl Time. Jak możecie się domyślać przeważyła cena. W marcu 2019 roku płaciliśmy od osoby 79$ i była to najniższa kwota do zapłaty. Dodamy jeszcze, że była ona niższa, ponieważ rezerwowaliśmy wycieczkę miesiąc wcześniej. Do tego należało doliczyć (opcjonalnie) licznik Geigera – 200 hrywien (około 30 zł) oraz obiad w pracowniczej kantynie na terenie strefy za 150 hrywien (około 20 zł). My zdecydowaliśmy się wypożyczyć jeden licznik Geigera, a prowiant zabraliśmy swój. Chociaż ostatecznie żałowaliśmy, że nie wykupiliśmy opcji obiadowej, bo w kantynie nie ma limitu (bierzesz ile chcesz 😉 ).

Wyjazd do Czarnobyla

Zabierając się jednak do pisania tego tekstu zauważyliśmy, że w przeciągu 3 tygodni od naszego wyjazdu ceny uległy zmianie i dziś Chernobyl Time nie jest najtańszym rozwiązaniem. Zatem, jeśli decydujecie się na wyjazd do strefy i chcecie to zrobić w sposób legalny, to dokładnie sprawdźcie kwoty do zapłaty. Z tego co zauważyliśmy to wraz ze zbliżającym się sezonem (mamy tu na myśli wiosna-lato) ceny wycieczek rosną.

Po rezerwacji mieliśmy około dwóch tygodni na zapłacenie zaliczki, która wynosiła 25% z kwoty ostatecznej. Resztę dopłacaliśmy na miejscu. Zbiórkę mieliśmy o 7:30 pod kijowskim uniwersytetem, a stamtąd ruszyliśmy w drogę wraz z innymi uczestnikami wycieczki.

Jak przygotować się do wyjazdu?

Czarnobyl znajduje się na północy Ukrainy, więc jeśli decydujecie się na wyjazd zimą to weźcie pod uwagę fakt, że będzie tam zimniej niż w samym Kijowie. My na pierwszym postoju w Strefie szczękaliśmy zębami! A byliśmy przygotowani na zimo! Chyba nawet na Islandii tak nami nie trzęsło jak tam.

Generalnie organizatorzy wycieczek przed wyjazdem wysyłają powiadomienia oraz przypomnienia mailowe, w których wielokrotnie podkreślają, że do strefy należy ubrać się w długie spodnie, dopuszczalna jest koszulka z rękawem (latem), ale obowiązkowe są zakryte buty. I warto się tego trzymać, bo jest to nie tylko kwestia bezpieczeństwa (w krótkich spodenkach nie trudno o zadrapania ect.), ale przede wszystkim pewność, że do strefy zostaniecie wpuszczeni. Nie sądzimy, abyście przez krótkie spodenki chcieli później pluć sobie w brodę, bo strażnik na jednym z punktów kontrolnych Was zawrócił…

Wycieczka z Kijowa do Czarnobyla

Druga sprawa w Strefie nie wolno siadać na ziemi, nie wolno na nią niczego kłaść, a oprócz tego jeść i pić na świeżym powietrzu. Spożywanie posiłku dozwolone jest wyłącznie w autobusie (którym zapewne przemieszczać się będziecie) oraz w pracowniczej kantynie.

A jeśli jesteście palaczami to musimy zaznaczyć, że w Strefie dozwolone jest palenie tylko w wyznaczonych punktach.

W przypadku kiedy myślicie o zajefajnych zdjęciach z drona informujemy, że jego używanie w Strefie jest niedozwolone. Zatem zadowolić się musicie zwykłym aparatem 😉

Wyjazd z Kijowa do Czarnobyla

Ostatecznie musimy przyznać, że żałujemy okropnie iż zdecydowaliśmy się na wycieczkę jednodniową do Czarnobyla. Z przyjemnością zostalibyśmy dłużej! Niestety dwa dni to jak dla nas bardzo kosztowny interes (powyżej 200$ od osoby!) i taką kwotę woleliśmy przeznaczyć na inny wyjazd. Jeśli jednak taka cena nie robi Wam większej różnicy lub odłożyliście taką sumkę to korzystajcie. Nam się okropnie podobało! 😊